Doe mee aan de Fashion Revolution voor eerlijke mode
“Ik wil dat mijn kleren gemaakt worden in goede omstandigheden, voor een eerlijk loon." Ben je het daarmee eens? Doe dan nu mee aan Fashion Revolution voor eerlijke mode.
Meesters in Samenleven. Dat zijn de vele sociaal-culturele organisaties en initiatieven in Vlaanderen volgens een nieuwe campagne van hun spreekbuis De Federatie. “Wij wisten het al veel langer, maar de coronacrisis maakt het belang van fysieke ontmoeting met gelijkgestemden als menselijke basisbehoefte pijnlijk duidelijk. En net dát gebeurt op activiteiten van sociaal-culturele organisaties. Het wordt tijd dat we als essentiële sector naar waarde geschat worden en dat er na jarenlange besparingen opnieuw geïnvesteerd wordt”, stelt Ellen De Boeck, directeur van De Federatie.
De sector zal ongeveer 7 miljoen euro verlies lijden in deze onzekere maanden. De financiële kater van corona weegt dus erg zwaar, zeker als je weet dat de sociaal-culturele organisaties in 10 jaar tijd tot de helft van hun overheidsmiddelen zagen verdwijnen. “We hebben de indruk dat we het warme lappendeken van ontmoetingen die alle sociaal-culturele organisaties dagelijks over Vlaanderen uitspreiden, collectief als evident zijn gaan beschouwen. Het hoort bij Vlaanderen als mayonaise bij frieten. Maar daardoor zijn beleidsmakers de afgelopen jaren de meerwaarde van de sector uit het oog verloren, wat zich concreet uitte in besparingen”, aldus De Boeck.
De sociaal-culturele organisaties houden hun rug recht en bewijzen telkens opnieuw hun waarde. Als Meesters in Ontmoeten organiseerden ze tijdens corona belcirkels en verbindingsslingers. Als Meesters in Solidariteit kwamen ze op voor de meest kwetsbaren. Als Meesters in Inspireren, Kennen en Kunnen zetten ze hun vormingen en cursussen vliegensvlug om in webinars. Creatief als altijd. Hoe divers ze zijn, wat ze allemaal in hun mars hebben ontdek je op www.meestersinsamenleven.be. Ook Netwerk Bewust Verbruiken staat daar op de kaart.
Het zou fout zijn om in gesprekken over de maatschappelijke relance na corona de kracht en de waarde van het sociaal-cultureel werk te onderschatten. “Op 1 januari 2021 start een nieuwe subsidieperiode van 5 jaar voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk. Heel wat nieuwe organisaties klopten aan de deur van het nieuwe decreet. We rekenen erop dat zij volop mee deel kunnen uitmaken van de sector. Uit een zorgvuldige berekening blijkt dat een overheidsinvestering van 10 miljoen euro nodig is om het sociaal-cultureel werk volop de hefboom van de maatschappelijke relance te laten zijn. In totaal is overigens 28 miljoen euro nodig, maar de rest draagt de sector zelf. Een zéér faire deal, toch?”, besluit De Boeck.