PERSBERICHT: Gedeeld op vakantie, zo begin je eraan

De Transformisten vzw
geschreven door De Transformisten vzwlaatst aangepast op 18/05/2020
De grote vakantie komt eraan, tijd om te relaxen en te ontdekken. Dit lijstje geeft inspiratie voor onder meer het delen van vervoer en logement. Het zal je ongetwijfeld unieke ervaringen opleveren.
Bron foto: Flickr cc Summer Holiday by Hai Thinh

Gedeeld vervoer

Maak optimaal gebruik van lege plaatsen in jouw auto of in die van iemand anders. Via Eurostop, de liftcentrale van Taxistop, kan je kostendelend met andere chauffeurs meerijden naar elke uithoek van Europa, of kan je passagiers meenemen. Voor lifters is er het gelijkaardige Hitchhikers.org. Gelijkaardig is Toogethr, dat bestuurders en meerijders met elkaar in contact brengt via een app. In Nederland heb je onder andere Snappcar en in Frankrijk vind je makkelijk een lift via Covoiturage.

Huisruil of huisoppas

De in België gevestigde internationale woningruilorganisatie Homelink International Associates bestaat meer dan 60 jaar. Via deze organisatie kunnen gezinnen wereldwijd heel goedkoop op vakantie: ze verblijven in het huis van hun huis- of woningruilpartners, die op hetzelfde moment in hun huis logeren. De dienst biedt momenteel 13.500 woningruilmogelijkheden aan in 69 landen. Bij Woningoppas kan je voor een prikje (in eigen land) op vakantie, in ruil voor de zorg voor planten, dieren en het huis. Voor een eerste inschrijving bij Woningoppas betaal je minimum 57,50 euro, voor Huisruil is dat 102,50 euro.

Op de sofa, in de tent of in een echt bed

Couchsurfen, Hospitality Club, Be Welcome... al deze initiatieven bieden je de unieke ervaring om bij lokale bewoners te overnachten. Wereldwijd zijn er 5,5 miljoen couchsurfers in 207 landen die je een bed aanbieden. Fietsers kunnen tijdens hun fietsvakantie gebruik maken van een verfrissende douche en gastvrijheid via Warmshower. Of wat dacht je ervan om je tent op te slaan in een privé tuin in plaats van op een overvolle camping? Ook een kamer of huis huren bij particulieren wordt steeds populairder. Het is heel wat persoonlijker dan een hotel en vaak ook goedkoper. Bij Greeters tonen stadsbewoners je vol liefde de verborgen hoekjes van hun stad.

Lokale delicatessen

Koken op vakantie wordt niet door iedereen als ontspanning gezien. Wil je iets anders dan de snelklaar pasta of de BBQ? Share your meal, Thuisafgehaald of Foodsurfing laten je proeven van de delicatessen van de lokale kok op je vakantiebestemming.

Werken

Werken in je vakantie kan best leuk zijn. Je kan meedraaien in een lokaal project voor kost een inwoon. Olijven oogsten in Portugal, schapen verzorgen in Zweden of Engelse les geven in Rusland... Vrijwilligerswerk bij een vereniging of op een bioboerderij geeft je een heel andere kijk op een land. Wwoofing, Helpx en Workaway helpen je op weg.

Meer informatie?